Dry needling behandeling nu ook mogelijk bij Vividus Fysiotherapie

Wat is dry needling?

Dry needling is een nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur.

Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet. Dry needling gebruikt eenzelfde soort naaldje, maar die is specifiek gericht op zogenaamde ‘triggerpoints’ die kort gestimuleerd worden.

Wat is een ‘triggerpoint’?

Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier dat naast lokale drukpijn ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. Hieronder staat een voorbeeld van ‘lage rug’ pijn vanuit een bilspier.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn en stijfheid lokaal in de spier en ook pijn ‘op afstand’.
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en).
  • Pijn-ontwijkend gedrag: U gaat ‘anders’ bewegen.

Voorbeelden hoe triggerpoints kunnen ontstaan?

• Acuut; bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of een ongeval.
  • Chronisch; bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding.
  • Overbelasting en/of blessures bij sporters.
  • Verkramping van spierweefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia.
  • Langdurige afwezigheid van beweging bijvoorbeeld door gips of een sling.
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk.

Waar richt de behandeling zich op?

De behandeling is gericht op het ‘uitschakelen’ van deze triggerpoints. De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been. Ook worden de spieren langs de wervelkolom onderzocht en behandeld.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even lokaal aan. Dat geeft kortdurend een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich weer. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid en/of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.

Wat gebeurt er daarna?

U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie te behouden.

Wat kost dry needling?

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapiebehandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen in principe ook de kosten voor dry needling hieronder.

Interesse? Maak dan nu een afspraak voor een behandeling bij Willem-Jan Sieverink. Bel naar 077-320 1730 of meld je aan middels de knop aanmelden rechts boven op de website.